Hälsporre – Ont i foten

Hälsporre är en vanlig åkomma. Vi beskriver här vad du själv kan göra, och hur vi kan hjälpa dig.

Smärta i foten kan uppstå av skada på ett flertal vävnader, hälsporre är ett väldigt vanligt besvär du kan få i din fot.

Vikten av sjukdomshistoria och undersökning vid hälsporre

Det är viktigt att naprapaten gör en noggrann sjukdomshistoria och en väl genomförd undersökning för att komma fram till rätt diagnos. Exempelvis kan huggsmärtor i foten ge misstanke om att det finns en ”lös kropp i fotleden. Om foten viker undan leder snarare misstankarna mot instabilitet av fotleden. Man ska även ha i tankarna att en struktur som har förbindelse av nervrot S1 kan förlägga sin smärta omkring foten. Exempelvis diskbråck med påverkan av nervroten eller en inflammation omkring SI-leden. Ett besvär som kan vara väldigt likt hälsporre är en nedtrampad hälkudde, man skiljer dessa åt på framför allt sjukdomshistorian. Ultraljudsdiagnostik kan även användas för att särskilja dessa åkommor.

I just detta inlägg tänkte vi gå in lite närmare på hur en hälsporre brukar te sig.

I sjukdomshistorien brukar nämnas att det smärtar kraftfullt vid de första stegen efter sittande eller liggande, morgonen brukar vara absolut värst. Smärtan brukar ge med sig något efter att man har varit igång en stund.

Smärtan har ofta smugit sig på under en period, och är lokaliserad under foten mot hälbenet.

Hälsporre

Man tror att mycket stående och gående på hårt underlag, pronerad ställning av foten samt stram muskulatur i vaderna kan öka risken att detta symtom uppkommer.

I undersökning av foten hittar man oftast ingenting förutom en djup och kraftig ömhet vid tryck mot främre delen av hälbenet.

Naprapaten kan hjälpa dig med exempelvis stötvågsbehandling eller epte, uppmjukning av muskulaturen i vaderna samt ett anpassat rehabiliteringsprogram. Detta har efter erfarenhet visat sig ge goda resultat i många fall av hälsporre. Detta hjälper vid med under en naprapatbehandling.

I vissa fall kan en inläggssula vara indicerad och vara ett gott komplement till behandling samt rehabiliteringsprogram.

Vad kan du själv göra om du har drabbats av hälsporre.

När du vaknar på morgonen kan du börja med att röra på foten, och knipa med tårna innan du tar de första stegen.

Ha ett par innetofflor stående vid sängkanten, så att du direkt kan avlasta fötterna genom att använda dessa då du går inomhus.

Ge ständigt foten cirkulation under dagen genom att röra på den när du exempelvis sitter ner. Böj och sträck i både fotled och med tårna. Var inte stilla för länge.

Undvik att gå barfota på hårt underlag när du har hälsporre, barfot utomhus går bra.

Använd en stabil och stötdämpande sko, exempelvis en löparsko. Undvik hårda sulor som ofta finns i finskor. Samt undvik sluttande klackskor.

Inläggssulor vid hälsporre

Önskar du hjälp med formgjutna fotinlägg rekommenderar vi dig att kontakta Löp&Sko i Göteborg.