Symtom

Symtom är ett oönskat tillstånd som uppstår till följd av en viss sjukdom eller ett besvär. Diagnos betyder beskrivning av en viss sjukdom eller igenkänning av ett tillstånd.

Naprapater jobbar med hela rörelseapparaten och strävar efter att sätta en diagnos på det besvär du som patient söker för. Det är viktigt att naprapaten preciserar en diagnos så gott det går, då väljer naprapaten lättare rätt behandling lämpad för ditt besvär. Diagnos ställer naprapaten genom en väl dokumenterad sjukdomshistoria, tillsammans med en noggrann undersökning av ditt besvärsområde.

Efter sjukdomshistoria har naprapaten förhoppningsvis en misstanke om vad ditt besvär beror på. Genom att i undersökningen söka vanliga symtom och tecken som uppkommer vid ett givet besvär. Samt avsaknad av symtom och tecken som inte stämmer överens med ett givet besvär kommer naprapaten fram till diagnos.

Naprapaterna på City-Kliniken i Göteborg lär sig ständigt sig ny kunskap. Detta gör vi genom utbildning och studier. Trots detta löser vi inte alla besvär, eller bedömer naprapaten att diagnosen vi ställer inte är något som en naprapat behandlar. Genom vårt nätverk hjälper vi dig då som patient vidare till rätt instans.

Symtom

Var ska du vända dig då du har fått ett symtom

Ibland kan det vara svårt för dig som patient att veta var du ska vända dig då du har fått ett symtom, eller ont i kroppen. Naprapaterna på City-Kliniken strävar efter att du som har ont alltid ska veta att du kan vända dig till oss i första hand då du upplever smärta i din kropp. Detta för bedömning av ditt besvär då du har ont i någon del av kroppen. Om vi bedömer att du behöver vidare utredning, hjälper vi dig vidare via vårt gedigna nätverk av bland annat läkare och fysioterapeuter. Alla är välkomna!

Symtom och diagnos

I listan till höger beskriver naprapaten ett antal symtom kortfattat, vi ska ständigt försöka länka till mer omfattande förklaringar. Saknar du ett symtom eller en diagnos i listan? Mejla oss gärna på info@city-kliniken.com så ska vi försöka ta fram information om detta.

Symtom, besök hos naprapat

City-Klinikens presentationsfilm

Armbågssmärta

En smärta över din armbåge betyder inte alltid att det är själva armbågen i sig som är orsaken till detta besvär. Irriterade nerver från nacken orsakar ibland smärta som förlägger sig omkring armbågen.

Axelsmärta

En smärta över din axel behöver inte alltid betyda att det är själva axeln i sig som är orsaken till detta besvär. Nervrotskompressioner från din nacke orsakar ibland smärta som förlägger sig omkring axeln. En diskbuktning med en konflikt av ryggmärgshinnan är en annan. Organ såsom hjärta, diafragma och lungor liknar ibland en axelåkomma.

Bröstryggsbesvär

Smärtor i din bröstrygg kan uppstå av flera olika anledningar. Många av dina muskler som kan bli överbelastade sitter i detta område. Även smärtor som uppkommer från sjukdomar i invärtes organ lokaliserar sig ständigt likt smärta i bröstryggen.

Smärta runt handleden och tummen

En smärta över din handled behöver inte alltid betyda att det är själva handleden i sig som är orsaken till ditt besvär. Irriterade nerver från nacken förlägger ibland smärta omkring din handled. Axelbesvär, samt besvär från skuldran kan även dem lägga smärta här. Dock brukar det även finnas smärta någonstans längs armen vid dessa besvär. Besvär från handleden sprider sig väldigt sällan upp över underarmen.

Symtom vid höftsmärta

Smärta i höft eller skinka betyder inte alltid att det är höften i sig som är orsaken till detta besvär. Det är väldigt vanligt att ett besvär från ländryggen förlägger en punktsmärta i din skinka eller fram över din höftkam.

Symtom vid knäsmärta

Smärta i ditt knä betyder inte alltid att det är själva knät i sig som är orsaken till detta besvär. Den andra och tredje nervroten från din ländrygg kan förlägga smärta över knäts framsida. Den första och andra nervroten från korsbenet kan förlägga smärta baktill i knät. Ett besvär i din höftled förlägger ofta smärta mot insidan av knät.

Ländryggsbesvär – Ont i ryggen

Smärta i ländryggen kan ha flera olika orsaker. I denna text ska jag beskriva några av orsakerna som gör att du kan få ont i ryggen. Observera att en smärta i din rygg inte behöver bero på ett strukturellt besvär från ryggen. Sjukdomstillstånd i dina organ kan likna ländryggsbesvär. Även höftbesvär kan i vissa fall lägga sig som en värk över din ländrygg.

Nackbesvär – Ont i nacken

Smärta i nacken kan ha flera olika orsaker. I denna text beskriver jag några av orsakerna som gör att du kan få ont i nacken. En smärta som kommer från någon av strukturerna i din nacke behöver inte enbart kännas just i din nacke. Det är vanligt att smärtan förlägger sig som en värk över din nackvinkel. Samt bakom ditt skulderblad eller ut i din arm.

Smärta i fot och fotled

En smärta i din fot behöver inte alltid betyda att det är själva foten i sig som är orsaken till detta besvär. Den fjärde och femte nervroten från din ländrygg kan förlägga smärta på utsidan av underbenet, vidare ut över fotryggen och möjligen ut i dina tår. Den första och andra nervroten från korsbenet kan förlägga smärta i baksida vad, utsidan av foten, samt under foten. Ett besvär i din höftled kan förlägga smärta på insidan av fotleden.