Smärta runt armbågen - Tennisarmbåge - City-Kliniken
Tennisarmbåge- Har du smärta på utsida av din armbåge?
Tennisarmbåge, naprapat göteborg, naprapat

Smärta runt armbågen – Tennisarmbåge

Tennisarmbåge är en vanlig åkomma. Har du drabbats av smärta runt armbågen?

En smärta som förläggs över din armbåge behöver inte alltid betyda att det är själva armbågen i sig som är orsaken till ditt besvär.

Kompressioner av nervrötter från nacken är en vanlig orsak till smärta som kan förläggas omkring armbågen.

Som vid alla ortopediska åkommor är en detaljerad sjukdomshistoria samt en väl genomförd klinisk undersökning av största vikt för att lokalisera besvärets strukturella utgångspunkt. Detta kan vi naprapater på City-Kliniken hjälpa dig med.

En smärta från din armbåge är oftast lokalt lokaliserad. Smärtan kan dock sprida sig ner över ovansidan av underarmen, samt även ut i framför allt ditt tredje och fjärde finger.

Ett vanligt besvär som kan uppstå över din armbåge är en så kallad tennisarmbåge. Namnet tennisarmbåge är tyvärr ett missvisande uttryck. Färre än 5 % av de som drabbas av en tennisarmbåge spelar tennis.

Ursprunget i besväret härstammar ifrån utsidan av din armbåge. I muskulaturen som böjer din handled bakåt. Det är allmänt accepterat att tennisarmbåge är ett överansträngningsfenomen. Tennisarmbåge har bl.a. beskrivits som ett litet trauma i övergången mellan muskelns sena och dess infästning mot armbågsbenet. Innan denna skada har hunnit läka fullt ut, bryts den återigen upp av underarmens kontraktioner när du använder din arm och hand. En smärtsam ärrbildning skapas.

Normalt läkningsförlopp är oftast att förvänta inom 1–2 år. En teori är att ärrbildningen blir så pass stark att den inte längre slits sönder av dina rörelser av din arm och hand.

Det finns olika typer av behandlingsformer beskrivna gällande tennisarmbåge. Kortison, kinesiotejp, friktionsmassage, stötvågsbehandling, rehabträning, avlastning med hjälp av ett epikondylitband, mm. Dessa kan ofta kombineras för att försöka få en snabbare läkning.

Ett epikondylitband kan ibland hjälpa till att avlasta smärtan.

Har du besvär med din armbåge och önskar hjälp med bedömning, då är du välkommen att höra av dig till oss naprapater på City-Kliniken i Göteborg. 031-130059. http://www.city-kliniken.com

Behandling av gravida

Under graviditeten kan man liksom tidigare drabbas av skador och överbelastning i muskler och leder. Det är dessutom vanligt att man på grund av den ökade belastningen och förändrade kroppshållningen blir tröttare i rygg och bäcken. Det kan vi hjälpa dig med. Vi använder oss av en gravidbänk som har plats för din gravidmage och byst, så att du kan ligga på magen utan problem. Det gör det lättare för dig att slappna av. Vi ger även råd och tips på vilken träning/motion som passar just dig.

Vi naprapater på kliniken har under många år behandlat gravida, nyblivna mammor och mammor som många år efter förlossning har besvär med sina ryggar.

Om stötvågsbehandling

Stötvågsbehandling har använts sedan 1980-talet inom sjukvården för att spränga njursten. Inom idrotten har den använts sedan OS 1996.

Genom en applikator går stötvågor in mot vävnaden. Behandlingen ökar den metaboliska aktiviteten i vävnaden som gör att kroppens läkningssystem sätts igång.

Behandlingstillstånd som har goda resultat:

City-Klinikens stötvågsbehandling

Normalt behandlar vi 3 – 5 gånger med en veckas mellanrum, därefter görs en utvärdering tillsammans med naprapaten/sjukgymnasten. Om du har några frågor kan du maila eller ringa oss till kliniken. Vid tidsbeställning, uppge om du har en remiss från läkare. Behandlingen ingår i vanlig behandlingstaxa.

Om Naprapati

Naprapatin har en stark nordisk förankring och är sedan länge den klart dominerande grenen inom manuell medicin i Norden. I Sverige finns idag (2010) drygt 1000 legitimerade naprapater och i Finland finns knappt 100. I Norge växer naprapatin lavinartat och varje år utexamineras cirka 25 norska naprapater vid Naprapathögskolan i Stockholm. Även utanför Norden är naprapatin på stark frammarsch.

Naprapaten av idag har en mycket bred grund att stå på vad gäller såväl grundmedicinska och humanbiologiska kunskaper som kunskaper inom naprapatins karaktärsområde, den manuella medicinen, och de behandlingstekniker som omfattas inom detta.

Naprapaternas specialitet är att kombinera en hög kompetens inom ortopedisk medicin med mycket god kunskap om rörelseorganens specifika funktion. Detta innebär en stor bredd såväl vad gäller teoretiska kunskaper, vilket ger goda differentialdiagnostiska möjligheter, som rent kliniskt/praktiska kunskaper, vilket ger en mångfald av möjligheter att behandla patienter.

Naprapati kan beskrivas som Funktion och Mångfald

Verksamhetsområdet naprapati innefattar att förebygga, utreda och behandla funktionsrubbningar och smärttillstånd i rörelse- och stödjeorganen. Behandlingen sker genom att kombinera manipulations- och mobiliseringstekniker med muskeltöjning och massage i syfte att återställa funktionen i rörelse- och stödjeorganen.

Naprapatin präglas av ett helhetstänkande där behandlingen är kausalt inriktad, varför ovan nämnda manuella behandlingsmetoder ofta kompletteras med annan fysikalisk behandling och förebyggande eller rehabiliterande träning för att om möjligt undvika återfall.

Då den ovan nämnda kunskapen om rörelseorganens specifika funktion kombineras med goda kunskaper i biomekanik faller det sig naturligt att även ergonomi är ett område naprapater väl behärskar, vilket ytterligare förstärker möjligheterna till en helhetssyn samt medger behandling av de flesta patientkategorier med besvär och smärta från rörelseorganen.

Läs med om naprapati

Svenska Naprapatförbundet