Smärta runt armbågen – Tennisarmbåge

Vi beskriver vad en tennisarmbåge är, och hur vi behandlar denna åkomma.

Tennisarmbåge är en vanlig åkomma. En smärta som förlägger sig över din armbåge behöver inte alltid betyda att det är själva armbågen i sig som är orsaken till ditt besvär.

Kompressioner av nervrötter från nacken är en vanlig orsak till smärta som förlägger sig omkring armbågen.

Som vid alla ortopediska åkommor är en detaljerad sjukdomshistoria samt en väl genomförd klinisk undersökning av största vikt för att lokalisera besvärets strukturella utgångspunkt. Detta kan vi naprapater på City-Kliniken hjälpa dig med. Vi utför även ultraljudsdiagnostik för att ställa säkrare diagnoser.

En smärta från din armbåge är oftast lokalt lokaliserad. Smärtan kan dock sprida sig ner över ovansidan av underarmen, samt även ut i framför allt ditt tredje och fjärde finger.

Ett vanligt besvär som kan uppstå över din armbåge är en så kallad tennisarmbåge. Namnet är tyvärr ett missvisande uttryck. Färre än 5 % av de som drabbas av en tennisarmbåge spelar tennis.

Tennisarmbåge

Vad är tennisarmbåge?

Ursprunget i besväret härstammar ifrån utsidan av din armbåge, det vill säga muskulaturen som böjer din handled bakåt. Det är allmänt accepterat att tennisarmbåge är ett överansträngningsfenomen. Tennisarmbåge har bland annat beskrivits som ett litet trauma i övergången mellan muskelns sena och dess infästning mot armbågsbenet. Underarmens kontraktioner som uppstår när du rör din arm och hand bryter upp denna skada innan den har läkt fullt ut. Detta skapar en smärtsam ärrbildning.

Normalt läkningsförlopp är oftast att förvänta inom 1–2 år. En teori är att ärrbildningen blir så pass stark att rörelser av din arm och hand inte längre sliter sönder ärrvävnaden.

Hur behandlar man tennisarmbåge?

Det finns olika typer av behandlingsformer beskrivna gällande tennisarmbåge. Kortison, kinesiotejp, friktionsmassage, stötvågsbehandling, epte, rehabträning, avlastning med hjälp av ett epikondylitband, mm. Man kombinerar ofta dessa för att försöka få en snabbare läkning. Avlastande hjälpmedel kan du få hjälp för tennisarmbåge kan du få hjälp med hos Rehabshop i Göteborg.

Epicondylitband för tennisarmbåge

Ett epikondylitband kan ibland hjälpa till att avlasta smärtan.

Har du besvär med din armbåge och önskar hjälp med bedömning? Då är du välkommen att boka en naprapatbehandling, eller att höra av dig till oss naprapater på City-Kliniken i Göteborg. 031-130059.