Smärta runt armbågen - Tennisarmbåge - City-Kliniken
Tennisarmbåge- Har du smärta på utsida av din armbåge?
Tennisarmbåge, naprapat göteborg, naprapat

Smärta runt armbågen – Tennisarmbåge

Tennisarmbåge är en vanlig åkomma. Har du drabbats av smärta runt armbågen?

En smärta som förläggs över din armbåge behöver inte alltid betyda att det är själva armbågen i sig som är orsaken till ditt besvär.

Kompressioner av nervrötter från nacken är en vanlig orsak till smärta som kan förläggas omkring armbågen.

Som vid alla ortopediska åkommor är en detaljerad sjukdomshistoria samt en väl genomförd klinisk undersökning av största vikt för att lokalisera besvärets strukturella utgångspunkt. Detta kan vi naprapater på City-Kliniken hjälpa dig med.

En smärta från din armbåge är oftast lokalt lokaliserad. Smärtan kan dock sprida sig ner över ovansidan av underarmen, samt även ut i framför allt ditt tredje och fjärde finger.

Ett vanligt besvär som kan uppstå över din armbåge är en så kallad tennisarmbåge. Namnet tennisarmbåge är tyvärr ett missvisande uttryck. Färre än 5 % av de som drabbas av en tennisarmbåge spelar tennis.

Ursprunget i besväret härstammar ifrån utsidan av din armbåge. I muskulaturen som böjer din handled bakåt. Det är allmänt accepterat att tennisarmbåge är ett överansträngningsfenomen. Tennisarmbåge har bl.a. beskrivits som ett litet trauma i övergången mellan muskelns sena och dess infästning mot armbågsbenet. Innan denna skada har hunnit läka fullt ut, bryts den återigen upp av underarmens kontraktioner när du använder din arm och hand. En smärtsam ärrbildning skapas.

Normalt läkningsförlopp är oftast att förvänta inom 1–2 år. En teori är att ärrbildningen blir så pass stark att den inte längre slits sönder av dina rörelser av din arm och hand.

Det finns olika typer av behandlingsformer beskrivna gällande tennisarmbåge. Kortison, kinesiotejp, friktionsmassage, stötvågsbehandling, rehabträning, avlastning med hjälp av ett epikondylitband, mm. Dessa kan ofta kombineras för att försöka få en snabbare läkning.

Ett epikondylitband kan ibland hjälpa till att avlasta smärtan.

Har du besvär med din armbåge och önskar hjälp med bedömning, då är du välkommen att höra av dig till oss naprapater på City-Kliniken i Göteborg. 031-130059. https://www.city-kliniken.com