Ont i bröstryggen

Råd, tips och information för att hjälpa dig då du har fått ont i bröstryggen. Varför får du ont och vad kan du själv göra för att må bättre. Trevlig läsning!

I denna text om ont i bröstryggen ska vi gå igenom:

Ont i bröstryggen - Bär barn

Inledning

Då det är vanligt att smärta från sjukdomar i invärtes organ förlägger sig i bröstryggen är det väldigt viktigt att utesluta detta. Det gör man genom att gå igenom din sjukdomshistoria, samt att göra en ordentlig manuell undersökning. I undersökningen söker man vanliga symtom som inte kommer från invärtes organ, samt frånvaro av vanliga symtom som uppkommer vid sjukdomar mot dina invärtes organ.

Bröstryggens uppbyggnad

Bröstryggen är uppbyggd av tolv bröstkotor. Mellan kotor finns det stötdämpande diskar som även ledar rörelser. Varje kota ledar till ett par revben som omsluter brösthålan, de flesta av revbenen ledar sedan in mot bröstbenet på kroppens framsida. Bröstryggen är en väldigt stark och stabil enhet, eftersom revbenen ledar mot denna enhet. Detta leder till att diskbråck är ovanligt i bröstryggen.

Vad kan du göra om du har fått ont i bröstryggen

Om du har ont i bröstryggen ska du röra på dig i den mån det är möjligt. Undvik att sitta, böja dig framåt och att lyfta tungt. Avlasta gärna bröstryggen flera gånger om dagen genom att lägga dig på rygg med underbenen på en stol.

Ont i bröstryggen

En övning som brukar fungera bra är bakåtböjningar. Utför denna övning 30-60 sekunder i slutläget, alternativt gå upp och ner tio gånger. Gör detta var eller varannan timma.

Ont i bröstryggenOnt i bröstryggen slut

Om denna övning inte känns bra kan du prova ryggliggande flexion. Utför den på samma sätt som bakåtböjningarna här ovan.

Ont i bröstryggen

Läs mer om hur du blir av med smärta i ländryggen. Detta kan appliceras då du har ont i bröstryggen.

Träningstillbehör som gummiband kan ni köpa hos Rehabshop.

Varför får man ont i bröstryggen

Bröstryggen är inte anpassad för dagens samhälle. Vi sitter stilla för länge, och jobbar alldeles för monotont. Digital närvaro har ökat påtagligt där vi sitter med nacken neråt och framåtböjd i bröstryggen.

Diskarna i bröstryggen mår bra av rörelse. Om man inte är i rörelse tillräckligt mycket kommer diskarna åldras i förtid. Detta resulterar i försvagning. När diskarna försvagas skapas buktningar eller bråck som kan skapa konflikt med smärtkänslig vävnad. Resultatet blir smärta, detta kan du läsa om lite längre ner i denna text eller via länken: Ont i ryggen – Diskbuktning- En teori om varför smärta uppstår.

Vad kan vi hjälpa dig med om du har ont i bröstryggen

Naprapaten fastställer diagnos via sjukdomshistoria och undersökning. Naprapatbehandlingen syftar till att återställa funktion och förbättra rörlighet i din bröstrygg, med smärtlindring som följd.

Naprapaten använder manipulation vid besvär i bröstryggen. I vissa fall kan vi inte använda oss av detta på grund av medicinering eller att du inte vill. Då kan man använda sig av mobilisering i stället.

Vi använder TENS och massage i kombination med tidigare nämnda tekniker för uppmjukning av muskulatur. Omkringliggande struktur behandlar vi även för att få en bättre funktion i kroppen.

City-Klinikens naprapater i Göteborg ger dig även tips med lättare rörelseövningar, och vi går igenom förutsättningar för ergonomiska förändringar.

Vanliga åkommor vid ont i böstryggen

Buktande disk

Diskarna sitter mellan kotorna och fungerar som stötdämpare, samt ger möjlighet till rörelse mellan kotorna. Bakom diskarna löper ryggmärgen som är omsluten av en hinna, ryggmärgshinnan. En konflikt mellan disken och ryggmärgshinnan kan skapa smärta. Läs mer om detta här.

Diskbuktning

Akut smärta kan ske efter exempelvis ett lyft, eller en hastig vridning. Smärtan förvärras oftast av aktivitet och avlastas vid vila. Ibland är man fixerad i samma position och vill helst inte röra sig det minsta. Smärtan förläggs antingen ensidigt eller på båda sidor av din bröstrygg, samt kan även stråla fram längs med revbenen mot magen och bröstkorgen. Att ta ett djupt andetag kommer göra väldigt ont.

En mer långsamt insättande smärta är inte lika påtaglig. Du blir inte heller fixerad i en viss position. Smärtan uppträder till och från och sitter antingen centralt i bröstryggen eller på ena sidan. Du märker en tydlig skillnad av smärtan om du är i aktivitet eller inte. Vissa rörelser kommer att förstärka din smärta, oftast vridningar.

Ensidig smärta som förlägger sig längs med ett av dina reven tyder på att en nervrot är påverkad. Smärtan kan gå runt hela din bröstkorg fram till bröstbenet. Denna smärta uppkommer då du rör på överkroppen.

Om du får myrkrypningar i dina fötter då du tittar neråt med ditt huvud tyder det på att disken trycker så mycket bakåt att den får kontakt med ryggmärgen. Uppsök omedelbart läkare om detta skulle ske.

Smärta över bröstbenet

En buktande disk i den övre regionen av bröstryggen kan förlägga smärta enbart fram över bröstbenet. Denna smärta ökas ofta om du tittar neråt med huvudet.

Inflammation i leden mellan bröstbenet och revbenet kan kan likna ovan beskrivna besvär. Smärtan är mest påtaglig på morgonen, och du blir röd, svullen och öm över leden.

Ont i bröstryggen - Sternum

Revbensfraktur

Smärta uppstår efter ett trauma mot bröstkorgen. Då du tar ett djupt andetag kommer det att smärta kraftig. Samtliga rörelser som involverar muskler som fäster in mot revbenet du har fått en fraktur i kommer att smärta. En ömhet kommer inte bara att finnas rakt på frakturen, om du trycker på ditt revben en bit bort från frakturen kommer även detta att skapa smärta.

Sträckning av musklerna mellan revbenen

Ont i bröstryggen - Muskler mellan revben

Ett trauma mot din bröstkorg kan resultera i en sträckning av dessa muskler. En ömhet som sitter kvar efter en läkt revbensfraktur kan även den bero på en skada på musklerna mellan revbenen. Du har en lokal smärta mellan revbenen, snarare än mitt på som är fallet vid en fraktur.

Naprapat i Göteborg. Jonatan Karlsson, leg Naprapat, City-kliniken

Jonatan Karlsson

Författare av denna text

Jonatan är legitimerad naprapat och har arbetat som detta sedan 2009. Han har även en examen i ultraljudsdiagnostik, samt en högre examen i Ortopedisk Medicine International. Du kan läsa mer om Jonatan via knappen nedan.

Se alla våra behandlingar

Boka en behandling