Ont i bröstryggen - En teori om varför vi får ont i bröstryggen
Ont i bröstryggen - Bröstryggsbesvär
Ont i bröstryggen, ont i ryggen, naprapat Göteborg

Ont i bröstryggen

Ont i bröstryggen – Bröstryggsbesvär

Ont i bröstryggen, smärtor i  din bröstrygg kan uppstå av flera olika anledningar. Många av dina muskler som kan bli överbelastade sitter i detta område. Även smärtor som uppkommer från sjukdomar i invärtes organ lokaliserar sig ständigt likt smärta i bröstryggen.

Då det är vanligt att smärta från sjukdomar i invärtes organ förlägger sig i bröstryggen är det väldigt viktigt att utesluta detta. Det gör man genom att gå igenom din sjukdomshistoria, samt att göra en ordentlig manuell undersökning. I undersökningen söker man vanliga symtom som inte kommer från invärtes organ, samt frånvaro av vanliga symtom som uppkommer vid sjukdomar mot dina invärtes organ

Ont i bröstryggen

Buktande disk

Diskarna sitter mellan kotorna och fungerar som stötdämpare, samt ger möjlighet till rörelse mellan kotorna. Bakom diskarna löper ryggmärgen som är omsluten av en hinna, ryggmärgshinnan. En konflikt mellan disken och ryggmärgshinnan kan skapa smärta.

Akut insättande smärta kan ske efter exempelvis ett lyft, eller en hastig vridning. Smärtan förvärras oftast av aktivitet och avlastas vid vila. Ibland är man fixerad i samma position och vill helst inte röra sig det minsta. Smärtan förläggs antingen ensidigt eller på båda sidor av din bröstrygg, samt kan även stråla fram längs med revbenen mot magen och bröstkorgen. Att ta ett djupt andetag kommer kunna göra väldigt ont.

En mer långsamt insättande smärta är inte lika påtaglig. Du blir inte heller fixerad i en viss position. Smärtan uppträder till och från och sitter antingen centralt i bröstryggen eller på ena sidan. Du märker en tydlig skillnad av smärtan om du är i aktivitet eller inte. Vissa rörelser kommer att förstärka din smärta, oftast vridningar.

Ensidig smärta som förlägger sig längs med ett av dina reven tyder på att en nervrot är påverkad. Smärtan kan gå runt hela din bröstkorg fram till bröstbenet. Denna smärta uppkommer då du rör på överkroppen.

Diskbuktning

Ont i ryggen på grund av diskbuktning.

Om du får myrkrypningar i dina fötter då du tittar neråt med ditt huvud tyder det på att disken trycker så mycket bakåt att den får kontakt med ryggmärgen. Uppsök omedelbart läkare om detta skulle ske.

Smärta över bröstbenet

En buktande disk i den övre regionen av bröstryggen kan förlägga smärta enbart fram över bröstbenet. Denna smärta ökas ofta om du tittar neråt med huvudet.

Inflammation i leden mellan bröstbenet och nyckelbenet kan uppstå. Smärtan är mest påtaglig på morgonen. Du blir röd, svullen och öm över leden. Detta besvär är känt som Tietzes syndrom.

Tietzes

Revbensfraktur

Smärta uppstår efter ett trauma mot bröstkorgen. Då du tar ett djupt andetag kommer det att smärta kraftig. Samtliga rörelser som involverar muskler som fäster in mot revbenet du har fått en fraktur i kommer att smärta. En ömhet kommer inte bara att finnas rakt på frakturen, om du trycker på ditt revben en bit bort från frakturen kommer även detta att skapa en smärta.

Sträckning av musklerna mellan revbenen

Ett trauma mot din bröstkorg kan resultera i en sträckning av dessa muskler. En ömhet som sitter kvar efter en läkt revbensfraktur kan även den bero på en skada på musklerna mellan revbenen. Du har en lokal smärta mellan revbenen, snarare än mitt på som är fallet vid en fraktur.

Intercostal pain

Knäppningar runt skulderbladet

Om det knastrar lätt runt skulderbladet då du rör på det, beror det troligen på ärrbildning i glidytan mellan skulderbladet och bröstkorgen. Så länge knäppningarna inte skapar någon smärta är detta inget du behöver oroa dig över. Om knäppningarna orsakar dig smärta kan detta ibland avhjälpas med tvära friktioner över ärrbildningen.

Har du ont i bröstryggen? Du är välkommen att kontakta oss naprapater på City-Kliniken i Göteborg för en bedömning. Ring 031-130059, eller besök oss på www.city-kliniken.com

Behandling av gravida

Under graviditeten kan man liksom tidigare drabbas av skador och överbelastning i muskler och leder. Det är dessutom vanligt att man på grund av den ökade belastningen och förändrade kroppshållningen blir tröttare i rygg och bäcken. Det kan vi hjälpa dig med. Vi använder oss av en gravidbänk som har plats för din gravidmage och byst, så att du kan ligga på magen utan problem. Det gör det lättare för dig att slappna av. Vi ger även råd och tips på vilken träning/motion som passar just dig.

Vi naprapater på kliniken har under många år behandlat gravida, nyblivna mammor och mammor som många år efter förlossning har besvär med sina ryggar.

Om stötvågsbehandling

Stötvågsbehandling har använts sedan 1980-talet inom sjukvården för att spränga njursten. Inom idrotten har den använts sedan OS 1996.

Genom en applikator går stötvågor in mot vävnaden. Behandlingen ökar den metaboliska aktiviteten i vävnaden som gör att kroppens läkningssystem sätts igång.

Behandlingstillstånd som har goda resultat:

City-Klinikens stötvågsbehandling

Normalt behandlar vi 3 – 5 gånger med en veckas mellanrum, därefter görs en utvärdering tillsammans med naprapaten/sjukgymnasten. Om du har några frågor kan du maila eller ringa oss till kliniken. Vid tidsbeställning, uppge om du har en remiss från läkare. Behandlingen ingår i vanlig behandlingstaxa.

Om Naprapati

Naprapatin har en stark nordisk förankring och är sedan länge den klart dominerande grenen inom manuell medicin i Norden. I Sverige finns idag (2010) drygt 1000 legitimerade naprapater och i Finland finns knappt 100. I Norge växer naprapatin lavinartat och varje år utexamineras cirka 25 norska naprapater vid Naprapathögskolan i Stockholm. Även utanför Norden är naprapatin på stark frammarsch.

Naprapaten av idag har en mycket bred grund att stå på vad gäller såväl grundmedicinska och humanbiologiska kunskaper som kunskaper inom naprapatins karaktärsområde, den manuella medicinen, och de behandlingstekniker som omfattas inom detta.

Naprapaternas specialitet är att kombinera en hög kompetens inom ortopedisk medicin med mycket god kunskap om rörelseorganens specifika funktion. Detta innebär en stor bredd såväl vad gäller teoretiska kunskaper, vilket ger goda differentialdiagnostiska möjligheter, som rent kliniskt/praktiska kunskaper, vilket ger en mångfald av möjligheter att behandla patienter.

Naprapati kan beskrivas som Funktion och Mångfald

Verksamhetsområdet naprapati innefattar att förebygga, utreda och behandla funktionsrubbningar och smärttillstånd i rörelse- och stödjeorganen. Behandlingen sker genom att kombinera manipulations- och mobiliseringstekniker med muskeltöjning och massage i syfte att återställa funktionen i rörelse- och stödjeorganen.

Naprapatin präglas av ett helhetstänkande där behandlingen är kausalt inriktad, varför ovan nämnda manuella behandlingsmetoder ofta kompletteras med annan fysikalisk behandling och förebyggande eller rehabiliterande träning för att om möjligt undvika återfall.

Då den ovan nämnda kunskapen om rörelseorganens specifika funktion kombineras med goda kunskaper i biomekanik faller det sig naturligt att även ergonomi är ett område naprapater väl behärskar, vilket ytterligare förstärker möjligheterna till en helhetssyn samt medger behandling av de flesta patientkategorier med besvär och smärta från rörelseorganen.

Läs med om naprapati

Svenska Naprapatförbundet