Inklämningssyndrom i axeln - City-Kliniken
Inklämningssyndrom i axeln är en vanlig orsak till smärta i din axel. Inklämningssyndrom är kanske mer känt som impingement, och förklaras som en smärta som uppstår i din axel då någon typ av vävnad kommer i kläm i det så kallade subacromiella rummet.
Inklämningssyndrom

Inklämningssyndrom i axeln

Inklämningssyndrom i axeln är en vanlig orsak till smärta i din axel.

Inklämningssyndrom – Impingement.

Inklämningssyndrom är kanske mer känt som impingement, och förklaras som en smärta som uppstår i din axel då någon typ av vävnad kommer i kläm i det så kallade subacromiella rummet (gul cirkel på bilden).

Inklämningssyndrom

Inklämningssyndrom/impingement i axel

Smärtan som uppkommer vid ett inklämningssyndrom i din axel gör sig ofta påmind då du använder din arm. Framför allt då du har handen ovanför ditt huvud eller exempelvis tar på dig en jacka.

Då du lyfter armen kommer överarmsbenet att vridas uppåt och klämma in de strukturer som ligger i det subacromiella rummet, mot ett benutskott som sitter på skulderbladet (acromion). Dessa två benstrukturer är markerade på bilden här ovan, med röda pilar. Det subacromiella rummet är markerat med en gul cirkel.

För att ta reda på vilken struktur som skapar smärta i din axel är det viktigt att genomföra en såväl noggrann, som väl genomtänkt sjukdomshistoria samt undersökning.

Strukturer som kan klämmas in i det subacromiella rummet är:

• Den övre delen av slemsäcken
  • Supraspinatussenan
  • Infraspinatussenan
  • Subscapualrissenan
  • Biceps långa sena

Viktigt att lägga märke till är att din axelsmärta inte alltid förlägger sig bara över axeln. Du känner ofta smärtan likt en molande värk över överarmens fram-/utsida. Den kan även kännas så långt ner som till din handled.

Vid inklämningssyndrom i axeln på grund av irritation av supraspinatusenan, infraspinatussenan, samt subscapularissenan har stötvågsbehandling visat sig ge goda resultat.

Detta ska naturligtvis kombineras med ergonomiska förändringar samt ett väl utfört rehabiliteringsprogram.

Smärta i axeln kan bero på flera olika saker. Ovan nämna är exempel på några diagnoser som kan orsaka besvär.

Du är varmt välkommen att kontakta oss naprapater på City-Kliniken i Göteborg, om du exempelvis har fått ont i din axel, och vill ha hjälp med detta.

City-Kliniken.com