Huvudvärk - City-Kliniken

Huvudvärk

De allra flesta av oss har någon gång drabbats av huvudvärk. Ibland har vi en aning om varför huvudvärken uppstår och i andra fall tycks värken smyga sig på helt utan förklaring.

Olika typer av huvudvärk ger olika symtom och  genom att kartlägga din huvudvärk kan exempelvis en läkare sedan bestämma vilken diagnos just du har och därefter sätta in lämplig behandling.

Huvudvärk är sällan  resultatet av en allvarlig sjukdom, men kan i vissa fall bero på ett livshotande tillstånd som kräver akutvård.

Huvudvärk klassifieras oftast genom orsaken till värken

Primär huvudvärk

Orsaker till huvudvärk kan exempelvis vara trötthet, sömnbrist, stress, biverkningar  av mediciner eller droger, virusinfektioner, högljudda ljud, förkylningar, huvudskada, snabb intag av mycket kall mat eller dryck samt tand – eller bihåleproblem

Primär huvudvärk orsakas av överaktivitet eller problem med smärtkänsliga strukturer i ditt huvud. En primär huvudvärk är inte ett symptom på en underliggande sjukdom.

En kemisk aktivitet i din hjärna, nerverna eller blodkärlen som omger din skalle eller musklerna i ditt huvud och nacke (eller en kombination av dessa faktorer) kan spela en roll i primär huvudvärk. Vissa människor kan också bära gener som gör dem mer benägna att utveckla sådana huvudvärk.

Exempel på primär huvudvärk är migrän och spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk är den typ av huvudvärk som är allra vanligast. Ungefär 90 procent av all huvudvärk beror på spänningshuvudvärk och över två miljoner svenskar lider varje vecka av detta. Denna typ av huvudvärk är mer än dubbelt så vanligt hos kvinnor som hos män

Man vet inte den exakta orsaken till spänningshuvudvärk. Det är inte alltid det finns ett samband mellan spända muskler och spänningshuvudvärk. Vid kronisk huvudvärk tyder  senare tids forskning på att det är en kemisk obalans i hjärnan exempelvis av halten serotonin, en viktig signalsubstans för en mängd av kroppens funktioner. Detta kan också förklara varför man ofta drabbas av trötthet och  koncentrationssvårigheter efter att huvudvärken mattats av.

Sömnbrist

Sömnen är vår återhämtningsperiod då kroppen vilar och läker. För lite sömn ökar risken för att drabbas av både spänningshuvudvärk och migrän. När vi får för lite sömn minskar de proteiner som dämpar smärta och de proteiner som utlöser smärta ökar. Även för mycket sömn kan utlösa huvudvärk. Får du ofta ont i huvudet är det viktigt att du ser över dina sovrutiner.

Ergonomi

Intensivt och ensidigt arbete vid exempelvis dator påverkar både våra muskler och våra ögon. Ögat ändrar riktning över 50000 gånger per dag och kan då lätt bli överansträngt. En för låg eller hög bildskärm gör att vi kan skjuta fram huvudet för att placera blicken rätt. Detta gör att vi spänner muskler i nacke och hals statiskt vilket leder till en sämre blodförsörjning (och borttransport av slaggprodukter) i musklerna.

Synfel

När vi ser dåligt på grund av synfel eller om vi arbetar i dålig belysning behöver vi anstränga ögonen och intilliggande muskulatur mer för att se. Detta ger på sikt ökade spänningar runt hela huvudet och kan ge huvudvärk som följd

Stress

Stress och ångest är som alarm för hjärnan, som signalerar en risk vi bör fly från. Våra instinkter förbereder oss på att fly, men vår rationella sida hindrar och säger åt oss att förbli där vi är, vilket orsakar mycket spänningar. Stress påverkar sömnen och gör att vi får svårt att slappna av. Stress ger också ofta upphov till tandpressning och tandgnissling.

Läkemedelsbiverkningar

Det är vanligt att man vid huvudvärk använder sig av läkemedel med syfte att lindra värken. Vid frekvent användande kan vi se att vissa preparat istället kan trigga huvudvärken. En studie från Göteborgs universitet visar att 150000 svenskar lider av kronisk huvudvärk som beror på överanvändning av värktabletter.  Sök därför alltid hjälp om du har långvarig eller ofta återkommande huvudvärk

På City-Kliniken arbetar vi med spänningsrelaterad huvudvärk. Ring och boka en tid för bedömning och behandling

Behandling av gravida

Under graviditeten kan man liksom tidigare drabbas av skador och överbelastning i muskler och leder. Det är dessutom vanligt att man på grund av den ökade belastningen och förändrade kroppshållningen blir tröttare i rygg och bäcken. Det kan vi hjälpa dig med. Vi använder oss av en gravidbänk som har plats för din gravidmage och byst, så att du kan ligga på magen utan problem. Det gör det lättare för dig att slappna av. Vi ger även råd och tips på vilken träning/motion som passar just dig.

Vi naprapater på kliniken har under många år behandlat gravida, nyblivna mammor och mammor som många år efter förlossning har besvär med sina ryggar.

Om stötvågsbehandling

Stötvågsbehandling har använts sedan 1980-talet inom sjukvården för att spränga njursten. Inom idrotten har den använts sedan OS 1996.

Genom en applikator går stötvågor in mot vävnaden. Behandlingen ökar den metaboliska aktiviteten i vävnaden som gör att kroppens läkningssystem sätts igång.

Behandlingstillstånd som har goda resultat:

City-Klinikens stötvågsbehandling

Normalt behandlar vi 3 – 5 gånger med en veckas mellanrum, därefter görs en utvärdering tillsammans med naprapaten/sjukgymnasten. Om du har några frågor kan du maila eller ringa oss till kliniken. Vid tidsbeställning, uppge om du har en remiss från läkare. Behandlingen ingår i vanlig behandlingstaxa.

Om Naprapati

Naprapatin har en stark nordisk förankring och är sedan länge den klart dominerande grenen inom manuell medicin i Norden. I Sverige finns idag (2010) drygt 1000 legitimerade naprapater och i Finland finns knappt 100. I Norge växer naprapatin lavinartat och varje år utexamineras cirka 25 norska naprapater vid Naprapathögskolan i Stockholm. Även utanför Norden är naprapatin på stark frammarsch.

Naprapaten av idag har en mycket bred grund att stå på vad gäller såväl grundmedicinska och humanbiologiska kunskaper som kunskaper inom naprapatins karaktärsområde, den manuella medicinen, och de behandlingstekniker som omfattas inom detta.

Naprapaternas specialitet är att kombinera en hög kompetens inom ortopedisk medicin med mycket god kunskap om rörelseorganens specifika funktion. Detta innebär en stor bredd såväl vad gäller teoretiska kunskaper, vilket ger goda differentialdiagnostiska möjligheter, som rent kliniskt/praktiska kunskaper, vilket ger en mångfald av möjligheter att behandla patienter.

Naprapati kan beskrivas som Funktion och Mångfald

Verksamhetsområdet naprapati innefattar att förebygga, utreda och behandla funktionsrubbningar och smärttillstånd i rörelse- och stödjeorganen. Behandlingen sker genom att kombinera manipulations- och mobiliseringstekniker med muskeltöjning och massage i syfte att återställa funktionen i rörelse- och stödjeorganen.

Naprapatin präglas av ett helhetstänkande där behandlingen är kausalt inriktad, varför ovan nämnda manuella behandlingsmetoder ofta kompletteras med annan fysikalisk behandling och förebyggande eller rehabiliterande träning för att om möjligt undvika återfall.

Då den ovan nämnda kunskapen om rörelseorganens specifika funktion kombineras med goda kunskaper i biomekanik faller det sig naturligt att även ergonomi är ett område naprapater väl behärskar, vilket ytterligare förstärker möjligheterna till en helhetssyn samt medger behandling av de flesta patientkategorier med besvär och smärta från rörelseorganen.

Läs med om naprapati

Svenska Naprapatförbundet