Hållningsrelaterat syndrom - Ont i ryggen - City-Kliniken

Hållningsrelaterat syndrom – Ont i ryggen

Hållningsrelaterat syndrom – Ont i ryggen

Hållningsrelaterat syndrom – Ont i ryggen

Hållningsrelaterat syndrom, även kallat Posturalt syndrom, betyder att normala ligament utsätts för onormala mekaniska påfrestningar. När detta sker skapas smärta. Ett ligament förbinder ben med ben och stabiliserar dessa. Ryggradens stabilitet upprätthålls framför allt av ligament.

Ett exempel på hållningsrelaterat syndrom är något som har kommit att kallas “böjt finger syndrom” Om ett finger böjs bakåt kommer smärta förr eller senare att uppstå. Om tillräcklig kraft tillämpas under en given tid kommer nervändarna att sända ut signaler från de involverade strukturerna, i detta fall ligamenten.  Smärta kommer då att uppstå i detta område. Det är denna värk du upplever i ryggen då du har varit i samma position för länge om du lider av Posturalt syndrom.

Hållningsrelaterat syndrom

Det finns studier som påvisar fria nervändar i ryggradens ligament och ledkapslar. Om samma position upprätthålls under en tid kan för hög påfrestning ske mot dessa strukturer, och smärta uppstår då nervändarna i ligamenten talar om för hjärnan att detta inte är bra för kroppen. Lösningen på det hela är att du byter position, smärtan kommer då att avta.

Så känner du igen Hållningsrelaterat syndrom

• Konstant smärta som uppstår då du har varit i samma position en längre tid, som släpper då du byter position eller att du rör på dig.
  • Du måste vara i samma position en stund innan smärtan uppstår. Ju längre du är i denna position då smärtan har uppstått, ju mer ont får du.
  • Du kan röra på dig fritt i alla riktningar utan att smärta uppstår. Det är bara då du har upprätthållit en position under en längre tid som smärta uppstår.

En typisk historia av Hållningsrelaterat syndrom

Patienten är ofta en ung kvinna med diffus ryggsmärta. Ryggsmärtan känns över ländryggen och höftkammen. Smärtan förläggs aldrig nedan övre delen av skinkorna. Smärtan uppstår vanligtvis efter att du har varit i samma position en längre stund, sittande eller ståendes. Intensiteten av smärtan och upprätthållandet av positionen är direkt relaterade mot varandra. Ju längre du är i samma position, ju mer ont får du.

Även att ligga på mage en längre stund kan göra ont då du i detta läge sätter ordentlig stress på dina ligament i ryggen. Även långsamma promenader, som att gå i en affär eller på stan kan göra ont. Överraskande för många är att fysisk aktivitet och sport är helt smärtfritt, detta mår du bäst av.  Posturalt syndrom är helt enkelt ett resultat av positioner och inte rörelser.

Hur du gör för att minimera smärtan vid Hållningsrelaterat syndrom

Det viktigaste är att du är i rörelse. Byt position ofta, variera från sittande till stående, eller variera tyngdpunkten från ben till ben.

Ett bålstabiliserande träningsprogram kan vara av nytta då musklerna som sitter nära ryggraden kan hjälpa ligamenten att stabilisera din ryggrad till viss del.

Även en god hållning och kroppsmedvetenhet torde kunna hjälpa mot detta besvär. Exempelvis att du står upprätt och inte lägger vikten mot svanken.

Hållningsrelaterat syndrom

Har du ont i ryggen, och vill ha ett svar på varför du har ont. Kontakta oss Naprapater på City-Kliniken i Göteborg så hjälper vi dig.

Telefon: 031-13 00 59

Eller via hemsidan: www.city-kliniken.com

Läs gärna om en annan typ av ryggsmärta via denna länk:

Behandling av gravida

Under graviditeten kan man liksom tidigare drabbas av skador och överbelastning i muskler och leder. Det är dessutom vanligt att man på grund av den ökade belastningen och förändrade kroppshållningen blir tröttare i rygg och bäcken. Det kan vi hjälpa dig med. Vi använder oss av en gravidbänk som har plats för din gravidmage och byst, så att du kan ligga på magen utan problem. Det gör det lättare för dig att slappna av. Vi ger även råd och tips på vilken träning/motion som passar just dig.

Vi naprapater på kliniken har under många år behandlat gravida, nyblivna mammor och mammor som många år efter förlossning har besvär med sina ryggar.

Om stötvågsbehandling

Stötvågsbehandling har använts sedan 1980-talet inom sjukvården för att spränga njursten. Inom idrotten har den använts sedan OS 1996.

Genom en applikator går stötvågor in mot vävnaden. Behandlingen ökar den metaboliska aktiviteten i vävnaden som gör att kroppens läkningssystem sätts igång.

Behandlingstillstånd som har goda resultat:

City-Klinikens stötvågsbehandling

Normalt behandlar vi 3 – 5 gånger med en veckas mellanrum, därefter görs en utvärdering tillsammans med naprapaten/sjukgymnasten. Om du har några frågor kan du maila eller ringa oss till kliniken. Vid tidsbeställning, uppge om du har en remiss från läkare. Behandlingen ingår i vanlig behandlingstaxa.

Om Naprapati

Naprapatin har en stark nordisk förankring och är sedan länge den klart dominerande grenen inom manuell medicin i Norden. I Sverige finns idag (2010) drygt 1000 legitimerade naprapater och i Finland finns knappt 100. I Norge växer naprapatin lavinartat och varje år utexamineras cirka 25 norska naprapater vid Naprapathögskolan i Stockholm. Även utanför Norden är naprapatin på stark frammarsch.

Naprapaten av idag har en mycket bred grund att stå på vad gäller såväl grundmedicinska och humanbiologiska kunskaper som kunskaper inom naprapatins karaktärsområde, den manuella medicinen, och de behandlingstekniker som omfattas inom detta.

Naprapaternas specialitet är att kombinera en hög kompetens inom ortopedisk medicin med mycket god kunskap om rörelseorganens specifika funktion. Detta innebär en stor bredd såväl vad gäller teoretiska kunskaper, vilket ger goda differentialdiagnostiska möjligheter, som rent kliniskt/praktiska kunskaper, vilket ger en mångfald av möjligheter att behandla patienter.

Naprapati kan beskrivas som Funktion och Mångfald

Verksamhetsområdet naprapati innefattar att förebygga, utreda och behandla funktionsrubbningar och smärttillstånd i rörelse- och stödjeorganen. Behandlingen sker genom att kombinera manipulations- och mobiliseringstekniker med muskeltöjning och massage i syfte att återställa funktionen i rörelse- och stödjeorganen.

Naprapatin präglas av ett helhetstänkande där behandlingen är kausalt inriktad, varför ovan nämnda manuella behandlingsmetoder ofta kompletteras med annan fysikalisk behandling och förebyggande eller rehabiliterande träning för att om möjligt undvika återfall.

Då den ovan nämnda kunskapen om rörelseorganens specifika funktion kombineras med goda kunskaper i biomekanik faller det sig naturligt att även ergonomi är ett område naprapater väl behärskar, vilket ytterligare förstärker möjligheterna till en helhetssyn samt medger behandling av de flesta patientkategorier med besvär och smärta från rörelseorganen.

Läs med om naprapati

Svenska Naprapatförbundet